3/24/2013

écosse = skotlanti !

lähin siis talvilomien jatkoks hostäitin lukion kans viikoks skotlantiin. vähän pelotti aluks, kun en tosiaan tuntenu ketään muuta kun hostäidin, mut en ehtiny ees viittä minuuttia istua bussissa kun kaks ihan sika mukavaa tyttöö mun edessä käänty puhuu mulle. lopulta päätettiin sit hoitaa ittemme samaan isäntäperheeseen. ajettiin siis bussilla belgian ja hollannin läpi amsterdamiin josta lähettiin laivalla kohti newcastle:ia. laivasatamast ajettiin seuraavana aamuna kohti maailman oudoimman enkkuaksentin maata. koko ton viikon aikana tehtiin lukemattomii pysähdyksii ja visiittejä, unohtamatta niitä lukemattomia quizsejä.
ensimmäinen pysähdys oli keskellä maaseutua, tyypillisimpiä skotlantilaisia maisemia on aika vaikea löytää. ton paikan nimi oli siis hadrian's wall ja se oli aikoinaan joku roomalaisten linnoitus.
tää oli sellanen vanha teollisuuskylä nimeltä new lanark, kai yks maailman perintökohteista. mietittiin tuol ollessa ettei ikimaailmas voitais asuu tollases paikassa..
seuraavana päivänä päästiinki sitte jo edinburghiin. käytiin hollyrood palace:ssa, joka on (jos oikein muistan) brittien kuninkaallisten asuinpaikka skotlannissa.
loppupäiväks mentii ihan edinburghin keskustaan. saatiin ekaks pari tuntia vapaa-aikaa ja iltapäivällä leikittiin turistioppaiden johdolla turisteja ympäri kaupunkia. edinburgh on kyl ihan kaunis kaupunki, mut en tiiä palaisinko tonne tarkotuksella.  plus koska briteissä oltiin niin oli kylmä.
keskiviikkona meille oltiin suunniteltu museomaratoni glasgow:ssa: riverside museum, mackintosh house ja glasgow school of arts. glasgow:ssa siirtyessä museosta toiseen nähtiin hulluja skotlantilaisia kävelemäs tpaidas tai jopa sortseis ulkona vaikka asteita oli just just 5 sen tuulen kanssa
kotimatkalla kierrettiin tollasen pikku järven kautta. en haluu olla ilkee mut suomen järvimaisemat talvella on ehk vähän kauniimpii..
torstaiaamu oltiin maailman randomimmässä museossa. ei siitä sitten sen enempää. loppuiltapäivä saatiin vapaasti kierrellä edinburghin keskustassa = kaikki suuntas kohti shoppingstreettiä. tuolla noi ranskalaiset löysi ihanan suomen kielen ja loppumatkan sainkin sit opettaa suomenkielisiä laiseita ja "minä rakastan sinua":a.
kaikki hyvä loppuu kuitenki aikanaan ja mekin jouduttiin perjantai aamuna lähtee kotimatkalle. ajomatka kesti vähän pidempää kuin mennessä koska ajettiin koko matka rannikkoa pitkin ja pysähdyttiin vähän kaikkialla. yks pysähdys jäi kyl erityisesti mieleen, syynä on ehk se et satuin just sellasen kivan parimetrisen aallon alle...
takastulomatka meren yli oliki sitte vähän rajumpi juhlivien kolmekymppisten englantilaisten kanssa, johon viel järjetön laivan heiluminen lisättynä niin oli kyl ainekset aik unohtumattomaan laivamatkaan ;)
palasin skotlannist monii muistoi ja kasa uusii kavereita rikkaampana, super kiitollisena et mut otettiin mukaan! ton jälkeen sainkin sit jatkaa lomailua vähän aikaa vielä koska picardieen saapu lumi.