2/07/2013

i wake up every morning with a big smile on my face

No worries kaverit, en oo aloittamas postaa ranskaks!
Taas on ollu viikko täyn tapahtumii ja lisää ohjelmaa pukkaa. Viime sunnuntaina suunnattiin kohti Bapaumea, oli nimittäin YFU:n puolivuotis(!!) reunionin aika. Meijän ryhmä kutistuu kutistumistaan, meit oli vaan kuus tyttöä, kun yks ei päässy paikalle ja kolme on jo lähteny kohti kotia. Ei se kyl sinänsä haittaa vaikka ne oli mahtavii ihmisii ja tulee ikävä, helpompaa saada kaikki kokoon ja ollaanki suunniteltu viikonloppui Lilles, Pariisis ja kaikkee muut superii. Saada nähä kuinka moni meijän suunnitelmist loppujen lopuks toteutuu, peukut pystyy et mahdollisimman moni!
 usa, saksa, suomi, norja, brasilia ja norja !
Viime aikoin on eletty tääl päin maailmaa vaikeit aikoja, kun ekaks yhten aamuna jätin kännykän bussiin puoliunisena (super kiltti kuski oli ottanu sen talteen) ja sit mun kuulokkeet meni rikki ja otti kyl koville kulkee esim joka aamu kouluu ilman musaa korvilla.. tänää onneks mun ihana kaveri pelasti mut ja lainas mulle kuulokkei kunnes ostan uudet!
No joo, voisin kyl ehk oikeestikki kertoo et mitä kuuluu... Oon siin vaihees vuotta et tää mun french life tuntuu silt oikeelt elämält mitä mun kuuluiski elää, mul on tyylii mustii aukkoi mun muistis et mitä teen iha normi arkipäivisin Suomes. Ja must on iha siistii et tääl jos oon tyylii sika väsyny koulus nii tekee mieli päästä mun ranskalaiseen kotiin ja ranskalaiseen sänkyyn nukkumaan :)
Koulusta puheen ollen, mul alkaa vähä ottaa päähän tää opiskelu, josta ei periaattees oo mitään hyötyy ja joka ei kiinnosta mua, kuten miten jotku kivet muodostuu. Mun ainooks opiskelun motiiviks on muodostunu ranskan taitojen parantaminen ja tunneilla tylsistymisen välttäminen... Tilannetta ei auta se, että ens viikol terminaleilla on bac blanc-viikko, kuten suomen koeviikko mut kaikki asiat koko alkuvuodelt kerrattavan! (jep motivaatio oikee loistaa musta...) Mut joo tää on niit asioita, joille en voi mitää, joten voin vaan masentuu kohtalooni ;) Mut yks asia mikä mua motivoi on mun DELF-koe! Se on siis sellanen ranskan kielen tasokoe ja suoritan B2 tason siis maaliskuun loppupuolel(?).
boulangerist, jos kävis lounastamans kaverin kaa ke tuntien jälkeen. 
käytiin aleis St. Maximin:s
niiku fiksu huomaa täst nii ranskassa lehdet maksaa about 1€ joka on kyl ihan kelpo hinta verrattun suomen hintoihin..

Ainii, viime sunnuntaina kun oltiin Nanterressa (Pariisissa) messussa hostperheen kaa nii näin yhen madamen ja monsieurin jotka näytti ihan sairaan tutuilta ja siis mun edessähän seiso mun siskon ranskalaiset hostvanhemmat! Ihan tajuttoman hyvä sattuma. Siin vaihees huomasin oikeesti kuinka paljon oon kehittyny ranskas ja kuinka paljon oon saanu varmuutta puhuu, koska viime talvena vietettii aikaa niiden kans, enkä uskaltanu ees yhtä sanaa sanoo ranskaks :-D
Tänää koulust lähties alotin mun viikonlopun nimittäin huomen suuntaan tuntien sijast Amiens:iin ja sieltä YFU:n viikonloppu tapaamiseen Tours:n lähelle tonne vähä etelämmäs! En yhtään tiiä mitä odottaa tolt viikonlopult, mutta yleensä sanat YFU ja vaihtarit on aika lupaava yhdistelmä. Ens viikon keskiviikkona karkaan tota meijän bac viikkoa Pariisiin ja Champs-Elysée:lle näkee mun suomikaverii Hennaa, joka tulee Belgian YFU:n kaa sinne! Ahh tulee olee niin siistii nähä puolen vuoden jälkee.
Mitä viel... niin ja ens viikon la alkaaki lomat ja me suunnataan luultavimmin kohti Etelä-Ranskaa! Ihan sika kreisii et ku palaan lomilta nii ollaan jo maaliskuus. Oon nii peloissani et loppuvuosi kiitää mun silmien edestä enne kun huomaankaa. Eikä ton ajan kulumista auta se, et mun keväälle on suunnitteil kaikenlaist: kolmet konsertit, kaks kaverii saa ajokortit ja omat autot, suomivaihtari Elinan tulee tänne tai mä meen niille (toivottavasti molemmat), meen Belgiaan Hennan luokse jne! Periaattees haluisin et aika kuluis mahd nopeesti et pääsisin kokee kaikki noi, mut toisaalt haluisin et se ottais äkkijärrutuksen ja palaisin Suomeen vast monen monen kuukauden päästä. Filosofista...

Voilà nauttikaa kerranki tekstist, ku sain inspiraation! Hyvii lukulomii kaikille, mun ilta jatkuu illallisel ja le monde de charlie leffal (elämäni seinäruusuna suomeks kai?) :) 
Bisoux 

2 kommenttia:

  1. Moi! Voisitko vähän kertoo tosta delf b2 kokeesta et minkälainen se on (lyhyt ranska yo-tyylinen?) ja onko se suullinen kovin vaikea, mitä kysytään ym. Täällä yks joka aikoo suorittaa sen ens keväänä :D En oo ollu vaihdossa tai mitään mut sain lyhyestä ranskasta L joten on mulla jokin pohja sentään. Kiitos. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. öööö no en osaa oikeen vertaa yo kokeisiin mut siin on niinku suullinen, kuuntelu, kirjallinen ja luetunymmärtämis osa. toi kuuntelu ja luetunymmärtäminen oli ihan ok helppoo mut mulle ittelleni toi suullinen ja kirjallinen meni vähän pieleen ja muutenki sun kohdalle saattaa just sattuu joku aihe jost sulla ei oo hirveesti sanottavaa. kyl mä luulisin et lyhyen ranskan l:llä pääsee läpi ku siitähän pitää saada vaan 1/2 pisteist et pääsee läpi :)

      Poista