9/14/2012

Now go just have the time of your life, the time of your life, let it go

panostin ja suomensin sanoi lehdestä :D
 creppejäää namii!
ja meijän perheen pöytätavat... 

Eilen tuli täyteen kaks viikkoo Ranskassa ja tuntuu ihan sika oudolta, että oisin ollu täällä vasta muka noin vähän aikaa. Mut sitte ku muodostuu sellanen arkirytmi, niin aika kiitää varmaan silmissä. Nyt on siis puoltoista viikkoa oltu koulussakin ja menee koko ajan paremmin ja paremmin, samoin kuin muutenki elämä täällä. Eilen yks mun luokkalainen sano, että ymmärrän jo paljon paremmin ranskaa ku sillon ekoina päivinä ja oon itekki huomannu vähän eidstystä jo. Esim. kaikki perussanat, joita käyttää koko ajan kuten joo, ei, ok ja moi yms nii tulee jo automaattisesti ranskaks.

Tällä viikolla ei oo hirveesti tapahtunu mitään erikoista, on ollu kouluu ja oon hengannu kotona. Keskiviikko iltana oltiin siis Fleurinesin jumppasalilla (joka on kyl oikeestaan juhlasali) ja vaikka ei ollukkaan ehkä maailman laadukkainta jumppaohjausta nii mulla oli ainakin hauskaa. Rupeen varmaan käymään tuolla joka keskiviikko niin saa vähä kulutettuu vähä tätä ranskalaista ruokaa pois. Tääl on niinku perus syödä aamupalaks nutellaa valkosen leivän päällä (oikeestaan kaikki leipä on valkosta), lisäks koululounaal on aina jälkiruokaa samoin kuin päivällisel. Nooh mut kerran sitä vaan eletään vuos syömäl ranskalaisittain!

Sosiaalinenki puoli täällä rupee edistymään :D Mun luokkalaisista oon tutustunu jo suurimpaan osaan ja löytäny sellasii ihmisii joiden kanssa on hyvä olla. Mä en muista oonko sanonu tänne, mutta siis alussa koulussa kaikki ei ollu ihan niin kiinnostuneita musta kun ois voinu luulla, eikä se todellakaa ollu sillee niinku varmaa joskus luullaan, että kaikki kerääntyy vaihtareiden ympärille. En sano, että haluisin olla huomion keskipisteenä, mutta oli vähän vaikee sopeutuu kouluun aluks ton takii. Päivä päivält se kuitenki parani ja nyt viihdyn siel oikeen hyvin! Muuten näille ranskalaisille tuntuu olevan jotenki tosi vaikeeta ymmärtää et mikä on vaihto-oppilas kun monet on kysyny että meenko lomien ajaks takas Suomeen tai et asunko mun oikeen perheen kanssa täällä yms :D

Tänään illalla mun aluevalvoja tulee meille aperitiiveille ja huomenna koulun jälkeen lähetään viikon lopuks Lilleen. Hyvää viikonloppuu kaikille!!

5 kommenttia:

  1. Moi! Oon itse lähdössä ranskaan vaihtoon ja seuraan sen takia sun blogia inolla.. Vaikkakin mulla on vielä vuosi aikaa:) piti vain kysyä että minkä järjestön kautta oot sielä ja missä päin ranskaa?:) t. Tuleva ranskan vaihtari

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hei siistii! tsemppii odottamiseen, se aika menee kyl loppujen lopuks tosi nopeesti vaikkei siltä tunnukkaan nytte :) ooon kylässä nimeltä Fleurines, 50 kilsaa Pariisista pohjoseen, tosssa sivupalkissa on kartta josta voi kattoa ja oon siis YFU:n kautta :)

      Poista
  2. Thillander! Tää on ihan uskomatonta kuinka oisin ite voinu kirjottaa nää samat sanasta sanaan 8 vuotta sitten. Siis oikeesti, ootko varma ettet kopioi näitä mun vaihtopäiväkirjasta? Lol. Esim. "Muuten näille ranskalaisille tuntuu olevan jotenki tosi vaikeeta ymmärtää et mikä on vaihto-oppilas kun monet on kysyny että meenko lomien ajaks takas Suomeen tai et asunko mun oikeen perheen kanssa täällä yms". Ja nutella :). Ja noi koulujutut jne.

    Tsemii!

    Emma

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mitä ihmettä mistä sä oot löytäny tän blogin ?? jepjep, must kaikki kysymykset on niin huvittavii :D kiitos !

      Poista